אופטימיות ותקווה ככלי ניהולי
מאמרים פרואקטיב ניהול משאבי אנוש
02-02-2025

ניהול עסק, במיוחד בסביבה תחרותית ודינאמית, דורש מהמנהל יותר מאשר כישורים טכניים ויכולות אנליטיות. אחד המאפיינים המבדילים בין מנהל טוב למנהל מצוין הוא היכולת לשדר אופטימיות ולטפח תקווה – הן בקרב העובדים והן בקרב בעלי העניין. מחקרים מוכיחים כי מנהלים שמפגינים אופטימיות ותקווה משפיעים ישירות על רמות הפרודוקטיביות, שביעות הרצון ושימור העובדים.

 

מדוע אופטימיות ותקווה חיוניות למנהלים?

  1. השפעה על מוטיבציה ופרודוקטיביות

מחקרים רבים מצביעים על כך שמנהלים אופטימיים מצליחים לעורר מוטיבציה גבוהה יותר בקרב העובדים. לדוגמה, מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת פנסילבניה (Seligman, 2018) מצא כי מנהלים בעלי גישה אופטימית מגדילים את רמת המחויבות של העובדים ב-30% בממוצע, בהשוואה למנהלים הנוטים לפסימיות.

האופטימיות מתורגמת ליכולת להציג אתגרים כהזדמנויות ולא כבעיות בלתי פתירות, מה שמוביל לשיפור ביעילות ובהתמודדות עם קשיים.

 

  1. יצירת תרבות ארגונית חיובית

אווירה חיובית בארגון היא קריטית לשימור עובדים ולשביעות רצונם. מחקר של אוניברסיטת הארוורד (Harvard Business Review, 2021) הראה כי צוותים הפועלים תחת מנהלים בעלי גישה אופטימית ותקווה מפגינים שיתוף פעולה טוב יותר, מחויבות גבוהה יותר ומעורבות רגשית עמוקה יותר כלפי הארגון.

מנהלים שמדגישים את הפוטנציאל העתידי ואת היכולת להשתפר מחזקים את תחושת המשמעות של העובדים ותורמים לרווחתם.

 

  1.  שיפור יכולת ההתמודדות עם משברים

משברים ואי-ודאות הם חלק בלתי נפרד מהניהול. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד (Dweck, 2019) מצא כי חברות המנוהלות על ידי מנהלים עם תפיסה אופטימית הראו עמידות גבוהה יותר בזמן משברים פיננסיים ושינויים בשוק. גישה אופטימית מסייעת למנהלים לקבל החלטות יצירתיות ולמצוא פתרונות חדשניים במצבי לחץ.

 

כלים יישומיים לטיפוח אופטימיות ותקווה בניהול

​ שימוש בשפה חיובית ומעצימה

מילים יוצרות מציאות. מחקרים מראים כי שימוש בשפה חיובית ומעצימה מעלה את רמות האנרגיה והמוטיבציה בקרב עובדים. מנהלים יכולים לאמץ את הכלים הבאים:

  להחליף מילים שליליות בחיוביות – במקום לומר "זו בעיה", לומר "זה אתגר שניתן להתגבר עליו".

  להדגיש הזדמנויות במקום מכשולים – לשים דגש על ההצלחות והאפשרויות במקום על הקשיים.

 

הצבת מטרות עם חזון ברור

אנשים עובדים טוב יותר כאשר יש להם חזון ברור לעתיד. מחקר שנערך ב-MIT (2020)  הראה כי עובדים שמרגישים שהם חלק מחזון חיובי של החברה מפגינים נאמנות גבוהה יותר ב-25%.

כדי להטמיע זאת בניהול, מומלץ:

  להגדיר מטרות לטווח קצר וארוך עם מסר ברור של צמיחה.

  להראות ולהדגיש את ההשפעה של כל עובד על השגת היעדים.

  לטפח את סיפורי הצלחה מהעבר כדי לחזק את האמונה בעתיד.

 

עידוד אקלים של צמיחה והתפתחות

מנהלים מצליחים מטפחים תרבות של צמיחה, שבה כישלון הוא חלק מהדרך להצלחה. לפי פרופ' קרול דווק (Dweck, 2006), תפיסה של Growth Mindset - מאפשרת לאנשים להתמיד, ללמוד ולשפר ביצועים לאורך זמן.

כיצד ליישם זאת?

  לעודד עובדים ללמוד מטעויות ולא לחשוש מהן.

  לספק פידבק בונה המדגיש את תהליך השיפור ולא רק תוצאות.

  להציע הזדמנויות לפיתוח מקצועי וצמיחה אישית.

 

 מתן דוגמה אישית

מנהל שמפגין תקווה ואופטימיות, גם בזמנים קשים, מייצר השפעה רגשית חזקה על סביבתו. לפי מחקר של Gallup (2022) עובדים שהמנהלים שלהם מראים יציבות רגשית ואופטימיות נוטים להיות ב – 20% מחויבים יותר.

 להפגין קור רוח ואמונה גם בעת משברים.

 לחלוק סיפורים אישיים על התמודדות עם קשיים בצורה חיובית.

 לשדר מסרים מעודדים גם כאשר יש חוסר ודאות.

 

לסיכום

אופטימיות ותקווה הן לא רק גישות פסיכולוגיות, אלא כלים ניהוליים רבי עוצמה שיכולים להשפיע על ההצלחה העסקית. מחקרים מצביעים על כך שמנהלים המיישמים חשיבה חיובית, מגדירים חזון ברור ומעודדים תרבות של צמיחה משיגים תוצאות טובות יותר – גם מבחינת רווחיות וגם מבחינת שביעות רצון העובדים.

 

 

מקורות מידע

  1. Seligman, M. E. (2018). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life.
  2. Harvard Business Review (2021). The Role of Leadership Optimism in Organizational Success.
  3. Dweck, C. (2006). Mindset: The New Psychology of Success.
  4. Gallup Research (2022). Employee Engagement and Leadership Influence
חזרה לרשימת המאמרים
צרו איתנו קשר
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!