בעיקרון, חברה קטנה עד בינונית לא צריכה מנהל משאבי אנוש - המנהלים של העובדים צריכים לתפקד גם כמנהלי משאבי האנוש שלהם.
הבעיה מתחילה כאשר מנהל צוות או מחלקה, שלא מוכשר לכך, לא מבצע את תפקידו כמנהל משאבי אנוש עבור העובדים שלו בצורה נכונה. במקרה כזה יש צורך באיש מקצוע שילמד אותו לטפל בעובדים בצורה נכונה ויעזור לו בנושאים שהוא מתקשה בהם, או באלה שאין לו זמן להתעסק בהם.
כמנכ"ל, תוכל לדעת שיש צורך במנהל משאבי אנוש בחברה שלך כשיש נושאים בוערים בנושא כוח אדם שמעכבים את התפתחות העסק שלך ופוגעים בהתקדמות התוכנית העסקית. למשל:
אם הגענו למסקנה שכדאי לנו להיעזר במנהל משאבי אנוש, השאלה הבאה שאנחנו שואלים את עצמנו היא:
מה עדיף - מנהל מש"א inhouse או במיקור חוץ? זה מאוד תלוי במצב בו נמצא הארגון:
חברה קטנה או בינונית לא צריכה מנהל משאבי אנוש במשרה מלאה. מה שהיא כן צריכה זה מנהל משאבי אנוש מקצועי שיוכל לבנות ולהטמיע תהליכים, ולפעול מתוך ניסיונו והכשרתו. אם בונים את מחלקת משאבי האנוש בארגון בפעם הראשונה, כדאי לעשות את זה בעזרת ייעוץ וליווי של חברה שעשתה זאת בעבר - כך סיכויי ההצלחה גבוהים יותר. מנהלים לא תמיד יודעים מה לדרוש ממנהל משאבי אנוש: איזה יעדים להציב לו, מהי הגדרת התפקיד המדויקת, או איך בונים תוכנית עבודה שמתחברת ליעדים העסקיים של הארגון. במקרים כאלה, רצוי להיעזר בחברה שתיתן ליווי למנהלים.
אם מדובר בחברה גדולה של מעל מאה ועשרים עובדים שכבר יש לה מחלקת משאבי אנוש, רצוי לקלוט מנהל משאבי אנוש במשרה מלאה לתוך הארגון ולקחת שירותי ייעוץ וליווי בהתאם לצורך.
דגש אחרון וחשוב: לא צריך לדאוג לעניין החיבור ותחושת השייכות לעסק - גם אצל מנהל משאבי אנוש Inhouse וגם במיקור חוץ. מנהל משאבי האנוש "חי את הארגון", מחובר אליו ומרגיש את השייכות בשני המקרים.
יש לכם עוד שאלות בנושא משאבי האנוש בארגון שלכם? מוזמנים להשאיר פרטים ותמיר ידאג לענות על הכל.
תמיר אבני - מנכ"ל פרואקטיב משאבי אנוש, בעל תואר שני M.sc. בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת ת"א, בעל ניסיון של 20 שנים במגוון תפקידים בתחום משאבי אנוש ונחשב לאחד המומחים בתחום.